Με γεύση και υγεία

Ποιος είπε ότι είναι υγιεινό δεν είναι και νόστιμο;

Η νοστιμιά του φαγητού μας συνάδει με την υγιεινή διατροφή αρκεί να χρησιμοποιήσουμε κάποιες έξυπνες τεχνικές που θα μας βοηθήσουν να «ελαφρύνουμε» τα φαγητά σας από τις περιττές θερμίδες. Δεν είναι απαραίτητο να ήμαστε «ειδικοί» και εκπαιδευμένοι για να μαγειρεύουμε υγιεινά. Μερικές φορές αρκεί να γνωρίζουμε κάποιες βασικές αρχές και να τις ακολουθούμε για όλη μας την ζωή. Μια από αυτές τις αρχές είναι να προετοιμάζουμε το φαγητό σας με πολύ λίγο λάδι ή να περιορίζουμε σημαντικά το λίπος ιδιαίτερα το ζωικό. Από εκεί και μετά αρκεί η φαντασία του καθενός μας μαζί με διάφορα υλικά που λίγο πολύ υπάρχουν στις κουζίνες όλων μας.

Ας δούμε λοιπόν μερικά έξυπνα τρικ που από σήμερα κιόλας μπορούμε να θέσουμε σε εφαρμογή:

  • Αφαιρούμε όλο το ορατό λίπος που βλέπουμε στο κρέας ή στα πουλερικά μας πριν τα μαγειρέψουμε, γιατί κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος λιώνουν και περνούν στις σάλτσες μας ή στο ταψί όταν ψήνουμε στο φούρνο.
  • Μπορούμε να αφαιρέσουμε εύκολα το λίπος από τις σούπες, τα βραστά και τις σάλτσες όταν τα βάλουμε για λίγο στην συντήρηση του ψυγείου μας. Με την τεχνική αυτή το λίπος συγκεντρώνεται στην επιφάνεια της κατσαρόλας, παγώνει κι έτσι μπορούμε να το απομακρύνουμε  σχετικά εύκολα χρησιμοποιώντας ένα κουτάλι.
  • Προσπαθούμε να ψήνουμε στο φούρνο μας αντί να τηγανίζουμε τις μελιτζάνες και τις πατάτες που θα χρησιμοποιήσουμε στο μουσακά μας. Το φαγητό μας θα είναι εξ ίσου νόστιμο, πολύ πιο ελαφρύ αλλά και πολύ πιο ελαφρύτερο σε θερμίδες. Το ίδιο ακριβώς μπορούμε να κάνουμε και με πολλές άλλες τροφές, τις οποίες από συνήθεια τσιγαρίζουμε στο τηγάνι ή στην κατσαρόλα μας.
  • Καλό θα είναι να μάθουμε να χρησιμοποιούμε αντικολλητικά σκεύη στα οποία μπορεί να ψηθεί το φαγητό με πολύ λίγο ή και καθόλου λάδι ή λίπος. Μπορούμε αν θέλουμε να προσθέσουμε στο φαγητό μας λίγο (μία κουταλιά της σούπας ανά άτομο) ωμό λάδι στο τέλος του μαγειρέματος.
  • Αν είναι απαραίτητο να σοτάρουμε το κρέας, το κοτόπουλο ή τα λαχανικά μας, μπορούμε να το κάνουμε χωρίς όμως να χρησιμοποιήσουμε λάδι ή βούτυρο. Αυτό μπορεί να γίνει, χρησιμοποιώντας λίγο κρασί, νερό ή και λίγο ζωμό από το κρέας.
  • Μπορούμε να δώσουμε «χρώμα» και να αρωματίσουμε το φαγητό σας με διάφορα αρωματικά φυτά, που ο καθένας μας πολύ εύκολα μπορεί να τα έχει σε γλάστρες στο μπαλκόνι του. Προς το τέλος του μαγειρέματος προσθέτουμε το μαϊντανό, τον άνηθο, το δυόσμο, τον βασιλικό και ότι άλλο μυρωδικό θέλουμε, για να διατηρήσει έτσι το άρωμα του. Αν το μυρωδικά είναι αποξηραμένα, πρέπει να τα προσθέσουμε λίγο νωρίτερα και όχι στο τέλος του μαγειρέματος και να χρησιμοποιούμε λίγο μικρότερη ποσότητα.
  • Αν θέλουμε να προσθέσουμε περισσότερη γεύση στο φαγητό μας, χωρίς να προσθέσουμε επί πλέον λάδι, λίπος ή αλάτι, μπορούμε να του προσθέσουμε λίγο ξύσμα από λεμόνι ή πορτοκάλι, ή να χρησιμοποιήσουμε κάποιο αρωματικό ξίδι, όπως είναι το μπαλσάμικο. Επίσης το φαγητό μας αποκτά μια ξεχωριστή γεύση αν του προσθέσουμε μικρές λωρίδες από πιπεριές διαφόρων χρωμάτων, λίγο σουσάμι ή και λίγα καβουρδισμένα αμύγδαλα.
  • Μπορούμε να μαρινάρουμε το κρέας, το κοτόπουλο και το ψάρι μας πριν το ψήσουμε. Έτσι το φαγητό μας γίνεται πολύ πιο νόστιμο και τρυφερό και επίσης πρέπει να ξέρουμε ότι το κρέας που μαρινάρεται δεν αναπτύσσει πολλούς επικίνδυνους μικροοργανισμούς με αποτέλεσμα να έχει χαμηλότερο μικροβιακό φορτίο. Πρέπει να τοποθετούμε πάντα στο ψυγείο μας το κρέας ή το κοτόπουλο για να μαριναριστεί. Για τη μαρινάδα χρησιμοποιούμε χυμό λεμονιού, λίγο κρασάκι, ελαιόλαδο και πολλές φορές και λίγη σόγια σε συνδυασμό με ένα μείγμα αρωματικών της επιλογής μας. Είναι πολύ σημαντικό όμως να γνωρίζουμε ότι αν είναι να χρησιμοποιήσουμε την ίδια τη μαρινάδα για την σάλτσα μας, καλό θα είναι να τη βράσουμε για 3 -4 λεπτά τουλάχιστον νωρίτερα.

Καλοκαιράκι, να η ευκαιρία να βελτιώσουμε την διατροφή του παιδιού μας

Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και πολλοί γονείς με τα παιδιά τους είναι ήδη σε διακοπές. Αυτό είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τους ίδιους να χαρούν τα μικρά τους, να παίξουν μαζί τους, να τους μάθουν πράγματα και γιατί όχι και να τα μυήσουν στις αρχές της υγιεινής διατροφής.

Ας δούμε μαζί μερικές πρακτικές συμβουλές.

Αν δεν το κατορθώσαμε όλη τη χρονιά τουλάχιστον ας το προσπαθήσουμε το καλοκαίρι να προσφέρουμε στο παιδί μας τα 3 κύρια γεύματα, δηλαδή το πρωινό, το γεύμα και το δείπνο και 2 με 3 ενδιάμεσα σνακς. Φροντίζουμε τα γεύματα να είναι μικρά και συχνά και κυρίως θρεπτικά. Αποφεύγουμε τα πολύ βαριά φαγητά όπως είναι τα τηγανητά και τα πικάντικα καθώς η ζέστη καθυστερεί την κένωση του στομάχου και εντείνει τη δυσφορία.

Μαθαίνουμε στο παιδί μας ότι πρέπει να τρώει καθημερινά ένα πλήρες πρωινό όπως για παράδειγμα γάλα με δημητριακά ή γιαούρτι και ένα χυμό φρούτου ή 1 φρούτο που θα του δώσουν την απαιτούμενη ενέργεια για τις δραστηριότητες του.

Κάνουμε τώρα πιο συντονισμένη και επίμονη προσπάθεια να τους δώσουμε ποικιλία φρούτων και λαχανικών σε μια χρονική περίοδο μάλιστα που είναι νόστιμα και εν αφθονία.

Ενδιάμεσα στα κύρια γεύματα το παιδί χρειάζεται να τρώει σνακ. Φροντίζουμε λοιπόν να υπάρχουν πάντα διαθέσιμα υγιεινά σνακ όπως ψωμί με τυρί με λίγα λιπαρά, φρουτοσαλάτα, σπιτικό κέικ, γιαούρτι με δημητριακά, τοστ και άλλες υγιεινές επιλογές.

Φροντίστε να ακολουθείτε όλοι στην οικογένεια αυτές τις συνήθειες και για να γίνει αυτό επιβάλλετε να τρώτε μαζί με τα παιδιά σας. Δώστε εσείς το παράδειγμα. Παιδιά που τρώνε ταυτόχρονα με τους γονείς τους έχουν καλύτερη διατροφή. Έτσι βλέπουν ότι τρώμε πάντα την σαλάτα μας, το φρούτο μας, τρώμε καθιστοί και απολαμβάνουμε το φαγητό της οικογένειας με ανθρώπους που αγαπάμε και μας αγαπούν.

Δεν αγοράζουμε καθόλου αυτή την περίοδο σνακ εμπορίου όπως πατατάκια, γαριδάκια, κρουασάν, σοκολάτες καραμέλες γλειφιτζούρια και άλλες ανθυγιεινές λιχουδιές καθώς τα περισσότερα υστερούν σε θρεπτικά συστατικά και είναι βεβαρημένα με πρόσθετα όπως χρώματα και συντηρητικά.

Τέλος μη χάνετε χρόνο τώρα που είναι η ευκαιρία να κάνετε δραστηριότητες που δεν είχατε το χρόνο να κάνετε μέσα στο χειμώνα. Δραστηριότητες τέτοιες που να γυμνάζουν το παιδί και να του δημιουργούν πνεύμα ομαδικότητας και συμμετοχής. Δώστε εσείς όμως πρώτοι το καλό παράδειγμα σαν γονείς.

Δεν πρέπει επίσης να μας διαφεύγει ότι η αύξηση στη θερμοκρασία και ιδιαίτερα ένας πιθανός καύσωνας μπορεί εύκολα να αφυδατώσουν το παιδί μας. Τα παιδιά από μόνα τους μπορεί να μη ζητήσουν νερό και άλλα υγρά σε επαρκή ποσότητα και αυτός είναι και ο κύριος λόγος που τα κατατάσσουμε στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Θα πρέπει λοιπόν να τους προσφέρουμε υγρά και νερό (νερό κυρίως) αρκετά συχνά στη διάρκεια της ημέρας. Ένας καλός και αξιόπιστος δείκτης ότι το παιδί είναι σωστά ενυδατωμένο είναι όταν ουρεί να έχει ανοιχτόχρωμα ούρα.

Επίσης απαιτείτε πολύ μεγάλη προσοχή σε τροφές που μπορεί να έχουν αλλοιωθεί από τις υψηλές θερμοκρασίες όπως το γάλα, το γιαούρτι, το κρέας, τα παγωτά κλπ.

Το καλοκαίρι λοιπόν είναι μια χρυσή ευκαιρία για να αρχίσουν τα παιδιά να αποδέχονται και να υιοθετούν νέες γεύσεις, να βιώνουν από πιο κοντά το παράδειγμα των γονιών τους, και να θέτουν σωστές βάσεις για τη μετέπειτα διατροφή και την υγεία τους. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να γίνουμε το ζωντανό παράδειγμα εμείς οι ίδιοι.

Αρέσει σε %d bloggers: