Διαμαρτυρία Γαβρά για την περικοπή από το φιλμ για τον Παρθενώνα

Λέω εγώ τώρα. Δεν έχει απόλυτο δίκιο ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης μας και όσοι άλλοι διαμαρτύρονται μαζί του, σχετικά με το θέμα που προέκυψε για την περικοπή σκηνής από το ενημερωτικού χαρακτήρα φιλμ που προβάλλεται στον προθάλαμο της αίθουσας με τα γλυπτά του Παρθενώνα, που φυσικά βρίσκεται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης;

Αυτά φίλοι μου μόνο στην Ελλαδίτσα μας μπορούν να συμβούν αλλά το κακό είναι ότι μας εκθέτουν για άλλη μια φορά διεθνώς.

Ο σκηνοθέτης μας Κώστας Γαβράς λοιπόν με επιστολή που έστειλε στα ελληνικά ΜΜΕ διαμαρτύρεται και αναφέρει: «Σκοπός μου ήταν να δείξω, βασιζόμενος σε αναμφισβήτητα ιστορικά γεγονότα, ότι η σταδιακή «συρρίκνωση» του Παρθενώνα δεν πρέπει να αποδοθεί σε τυχόν φθορές μέσα στο χρόνο ή σε ενδεχόμενες αδυναμίες της κατασκευής του αλλά αντίθετα οφείλεται στον φανατισμό των ανθρώπων καθώς και στην βαρβαρότητα των διαδοχικών εισβολέων, χωρίς να ξεχνά κανείς τις ασύστολες λεηλασίες του λόρδου Έλγιν, πρέσβη της Μεγάλης Βρετανίας. Στη σκηνή που κόπηκε βλέπουμε μερικούς βανδάλους «παλαιοχριστιανούς» να καταστρέφουν τα γλυπτά που κοσμούσαν το αέτωμα του ναού θεωρώντας τα είδωλα και αναπαραστάσεις ακολασίας. Φαίνεται ότι ο ελληνικός κλήρος ζήτησε στη Διοίκηση του Μουσείου της Ακρόπολης όπου προβάλλεται η ταινία να κόψει αυτή τη σκηνή. Η ιστορία επαναλαμβάνεται: οι θρησκόληπτοι που άλλοτε ακρωτηρίαζαν τα αγάλματα, σήμερα επεμβαίνουν και κόβουν τις εικόνες. Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας. Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών ( Droits d’Auteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη. Θέλω να κάνω σαφές το εξής: ο κύριος σκοπός της ταινίας μου είναι να αποδειχθεί ότι ο λόρδος Έλγιν κατέστρεψε μέρος του ναού και έκλεψε τα αγάλματά του για κερδοσκοπικούς λόγους: ο αγοραστής, δηλαδή ο κλεπταποδόχος, ήταν το αγγλικό κράτος. Τα αγάλματα αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του Παρθενώνα».

Σε άλλη δήλωση του λέει «Η Ελλάδα, δυστυχώς, δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με την Ευρώπη και τη Δημοκρατία. Και δεν είναι μόνο ζήτημα κράτους, που έχει τη βασική ευθύνη, αλλά καθένας από μας θέλει να γίνει ταυτόχρονα χωροφύλακας και δικαστής. Πρέπει επιτέλους να γίνουμε πιο δημοκρατικοί και πιο πολιτισμένοι Ευρωπαίοι. Κανονικοί άνθρωποι»

Συμφωνώ. Το μόνο που θέλω να προσθέσω είναι ότι είναι γνωστό σε πολλούς από μας πως δεκάδες χριστιανικοί ναοί ανά την Ελλάδα, για να μην πω εκατοντάδες, χτίστηκαν πάνω σε αρχαίους ναούς και τόπους και ότι με τις πέτρες αυτών των αρχαίων ή τα κομμάτια των αρχαίων αγαλμάτων ολοκλήρωσαν τους χριστιανικούς τόπους λατρείας. Αυτό συνέβαινε κατά κόρον ειδικά την εποχή του Βυζαντίου. Εξ άλλου πίστευαν ότι ήταν τόποι ειδωλολατρίας…

Αυτά είχα να πω, συγνώμη αν κάποιους στενοχώρησα με το ύφος μου, αλλά με την δική μου λογική δεν μπορώ να δεχτώ πώς μονίμως διαμαρτυρόμαστε για τους Τούρκους που δεν σεβάστηκαν την πίστη μας και την κληρονομιά μας ( Αγία Σοφία και άλλα ), και καλά κάνουμε φυσικά, αλλά τις δικές μας πολιτιστικές καταστροφές τις κρύβουμε για άλλη μια φορά κάτω από το χαλί…

Advertisements

3 Σχόλια

  1. Liakada said,

    29/07/2009 στις 5:48 μμ

    Otταν άκουσα χτες απότο ραδιο καθώς οδηγούσα , ανααλυτικά ,την επιστολή διμααρτυρίας που έστειλε στα ελληνικά ΜΜΕ ο σκηνοθέτης Γαβράς , το ίδιο με σένα σκέφτηκα αγαπητέ μου Χάρη: ωχ πάλι ερίζουν ..πάλι θα γίνουμε ρεζίλι διεθνώς .. κτλ κτλ Και ένιωσα ντροπή που ακόμα δεν έχουμε μάθει να λέμε τα πράγμαατα με το αληθινό τους όνομα..
    Είναι γεγονός ότι οι βανδάλους «παλαιοχριστιανοί» κατέστρεψαν γλυπτά που κοσμούσαν το αέτωμα του ναού θεωρώντας τα είδωλα και αναπαραστάσεις ακολασίας…
    Και οι σύγχρονοι φανατικοί ? Πότε ο ελληνικός κλήρος θα περιοριστεί πια στα χωράφια του ? ακου λέει ζήτησε από την Διοίκηση του Μουσείου της Ακρόπολης όπου προβάλλεται η ταινία να κόψει αυτή τη σκηνή! Και αυτή υπάκουσε!
    Η διοίκηση του Μουσείου υπάγεται στην Αρχιεπισκοπή? από πότε?
    Κυριε Αντ. Σαμαρά, που μας ενθουσιάασαατε κατα τ άλλα με τον υπέροχο διπλωματικό σας λόγο κατά την τελετή των εγκαινίων το ξέρετε εσείς αυτό?
    Δεν είναι κρίμα να μην αφήσουν 5 φανατικοί παπάδες τον διεθνώς αποδεκτής φήμης σκηνοθέτη να βάλει κι αυτός το λιθαράακι του και να βοηθήσει με τον δικό του μοναδικό τρόπο στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτων του Παρθενώνα ?
    Η μήπως τους τη βγήκε εξ ααριστερών και θίχτηκαν? χαχαχ
    Μήπως να τους θυμίσει κάποιος ότι ναι! σε αυτή την περίπτωση ο σκοπός αγιάζει τα μέσα ?? και να σταματήσουν να ρίχνουν ανάθεμα? Οτι δεν είναι «χριστιανικό» δεν είναι βάρβαρο!!!
    Καιρός είναι να μάθουμε να παραδεχόμαστε τα λάθη της φυλής μας … να μην κρύβουμε αυτά κάτω από το χαλί της Χριστιανοσύνης , και οι καλοί Χριστιανοί κληρικοί να σταματήσουν να τραβάνε το χαλί του κάθε πολιτισμένου που προσπαθεί να κάναει κάατι γι αυτή τη χώρα! Αλλοιώς τους βλέπω να τρώνε ανάθεμα ακόμα και από τα » πρόβατά τους» και να μένουν μόνοι να ευλογούν τα ράσα τους, μεταξύ τους!

  2. Liakada said,

    29/07/2009 στις 5:53 μμ

    συγνώμη για το «σεντονάκι » αλλά δεν άντεξα! Αντί να είναι ενωμένοι σανα μια γροθιά για την επιστροφή των Γλυπτών ερίζουν οι φανατίλες!

  3. Liakada said,

    29/07/2009 στις 5:53 μμ

    συγνώμη για το «σεντονάκι » αλλά δεν άντεξα! Αντί να είναι ενωμένοι σανα μια γροθιά για την επιστροφή των Γλυπτών ερίζουν οι φανατίλες!
    Η λέξη διχόνια σου θυμίζει τίποτα?


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: