H Χοληστερίνη.

Η χοληστερόλη ή χοληστερίνη είναι μια λιπαρή ουσία και θεωρείται από τον κόσμο λίαν επικίνδυνη και καταστροφική για τον οργανισμό αλλά στη πραγματικότητα είναι απαραίτητο συστατικό για την κατασκευή της μεμβράνης των κυττάρων, είναι επίσης αναγκαία για τη σύνθεση χολικών οξέων και ορμονών, όπως η βιταμίνη D και οι στεροειδείς ορμόνες του φύλου.Η υψηλή συγκέντρωση της στο αίμα είναι ένας από τους κύριους παράγοντες κινδύνου για στεφανιαία νόσο. Το 60% – 70% περίπου της χοληστερόλης που κυκλοφορεί στο αίμα μας είναι ενδογενούς προέλευσης, δηλαδή παράγεται από τον οργανισμό μας (από το ήπαρ), ενώ το υπόλοιπο 30% – 40% είναι εξωγενούς προέλευσης, δηλαδή προέρχεται από τη διατροφή μας.Η διατροφική χοληστερόλη βρίσκεται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, όπως το συκώτι, τα αυγά, το κρέας, το γάλα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα κ.λ.π.

Η χοληστερόλη μεταφέρεται στο αίμα υπό μορφή λιποπρωτεΐνών:

ü Λιποπρωτεΐνες χαμηλής πυκνότητας (LDL), η λεγόμενη και κακή χοληστερόλη οι οποίες μεταφέρουν χοληστερόλη από το ήπαρ στους ιστούς και είναι περίπου το 70% της χοληστερόλης αίματος.

ü Ένα μικρότερο ποσοστό ή λεγόμενη και καλή χοληστερόλη μεταφέρεται σε λιποπρωτεΐνες υψηλής πυκνότητας (HDL), από τους ιστούς προς το ήπαρ για αποβολή.

Τα υψηλά επίπεδα LDL συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο για στεφανιαία νόσο, ενώ τα υψηλά επίπεδα της HDL παρέχουν προστασία στον οργανισμό. Άρα η μέτρηση, της LDL και της ΗDL χοληστερόλης, και όχι μόνο της ολικής χοληστερόλης θα δώσει μία καλύτερη ένδειξη του κινδύνου που διατρέχουμε για στεφανιαία νόσο.

Ο αθηρωματικός δείκτης είναι το κλάσμα που έχει στον αριθμητή του την ολική χοληστερόλη του αίματος, ενώ στον παρανομαστή την HDL χοληστερόλη. Το κλάσμα αυτό όσο μικρότερες τιμές έχει τόσο καλλίτερη προστασία παρέχεται στο καρδιαγγειακό μας σύστημα. Οι φυσιολογικές τιμές του αθηρωματικού δείκτη είναι μικρότερες του 5, αν και οι ιδανικές τιμές προσεγγίζουν το 3.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗΣ

1. Ελαττώστε το σωματικό βάρος αν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

2. Αποφύγετε τις λιπαρές τροφές όπως το λιπαρό κρέας δηλαδή το αρνί, το χοιρινό, τα αλλαντικά, το κακάο, τη σοκολάτα, το πλήρες γάλα, τα γαλακτοκομικά με όλα τα λιπαρά, τα πολλά αυγά, τα θαλασσινά, τα γλυκά ειδικά αυτά που περιέχουν βούτυρο.

3. Προτιμήστε το ψάρι, το κοτόπουλο, τη γαλοπούλα, το κουνέλι.

4. Αφαιρείτε τα λίπη και το δέρμα από τα πουλερικά πριν τα μαγειρέψετε.

5. Αποφύγετε τα τηγανιτά.

6. Κάντε αποκλειστική χρήση ελαιόλαδου σε σχέση με άλλα λιπαρά και αποφύγετε το τσιγάρισμα των τροφών.

7. Καταναλώστε όσπρια και λαδερά φαγητά τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

8. Καταναλώστε επαρκείς ποσότητες φρούτων και λαχανικών καθημερινά.

9. Συστηματική άσκηση (ακόμα και απλό βάδισμα για 60 λεπτά καθημερινά).

10. Διακοπή του καπνίσματος (παρατηρείται αύξηση της HDL μετά τη διακοπή).

11. Η κατανάλωση μικρής ποσότητας οινοπνεύματος (ένα ποτηράκι του κρασιού την ημέρα) φαίνεται ότι βοηθά στην αύξηση της HDL.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: