ΔΙΑΙΤΑ ΓΙΑ ΣΙΔΗΡΟΠΕΝΙΚΗ ΑΝΑΙΜΙΑ

Η σιδηροπενική αναιμία ακόμη και σήμερα είναι συχνό φαινόμενο. Όταν παρατηρείται έλλειμμα σιδήρου στον οργανισμό μας είναι απαραίτητο να ακολουθείται η κατάλληλη διαιτητική αγωγή, σκοπός της οποίας θα είναι να παρέχει τροφές πλούσιες σε σίδηρο.Η χρησιμότητα του σιδήρου είναι τεράστια αφού αποτελεί κύριο συστατικό των ενζύμων, είναι σπουδαίο δομικό στοιχείο της Αιμοσφαιρίνης και της Μυοσφαιρίνης, ενώ είναι αυτός που συντελεί καθοριστικά στην μεταφορά οξυγόνου στα κύτταρα του οργανισμού μας. Αποθηκεύεται στον οργανισμό του ανθρώπου με τη μορφή της Φερριτίνης και της Αιμοσιδηρίνης.Η αναιμία χαρακτιρίζεται η παθολογική κατάσταση που προκαλείται από το γεγονός ότι στο αίμα δεν υπάρχει η απαιτούμενη ποσότητα αιμοσφαιρίνης. Η αιμοσφαιρίνη είναι η πρωτείνη εκείνη η οποία περιέχεται στα ερυθρά αιμοσφαίρια. Η αιμοσφαιρίνη έχει σαν στόχο την μεταφορά του οξυγόνου από τους πνεύμονες προς τους ιστούς και τα όργανα του ανθρωπίνου σώματος. Ακολούθως παίρνει το διοξείδιο του άνθρακα και το μεταφέρει στους πνεύμονες, απ’ όπου τελικά αποβάλλεται.Ο σίδηρος είναι ένα σημαντικότατο δομικό στοιχείο που απαιτείται για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης από τον οργανισμό. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη σιδήρου είναι 10mg ανά ημέρα για τον ενήλικα άνδρα και 15mg ανά ημέρα για τις ενήλικες γυναίκες.
Το σώμα του ανθρώπου περιέχει περίπου 2-4gr.σιδήρου. Η ποσότητα του σιδήρου που χρειάζεται στον ανθρώπινο οργανισμό σχετίζεται με το βάρος την ηλικία, το φύλο, με την πιθανότητα εγκυμοσύνης και την ανάπτυξη του οργανισμού. Βάση αυτών των παραμέτρων που καθορίζουν τις απαιτήσεις του οργανισμού σε σίδηρο πρέπει να δοθεί και η διαιτητική οδηγία. Αν και ο σίδηρος υπάρχει σε πάρα πολλές τροφές, η περιεκτικότητά του στην διατροφή υπολογίζεται ότι δεν υπερβαίνει τα 5 με 7mg για κάθε 1000 θερμίδες.
Μεγάλη περιεκτικότητα σε σίδηρο έχει το κρέας ειδικά το κόκκινο, τα ψάρια και τα πουλερικά. Σε αυτά τα τρόφιμα το μεγαλύτερο ποσοστό (50-60%) του σιδήρου είναι σχετικά εύκολα απορροφήσιμο. Ο Σίδηρος επίσης υπάρχει και στις φυτικές τροφές όπως σε διάφορα φρούτα, σε λαχανικά και ιδιαίτερα αυτά που είναι πράσινα και φυλλώδη και στα δημητριακά. Στα φυτικά προϊόντα όμως ο σίδηρος είναι σε μορφή μη απορροφήσιμη ή απορροφάται αλλά σε μικρό ποσοστό και η ποιότητα του δεν είναι σχετικά καλή.
Διάφοροι παράγοντες παρεμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου φυτικής προέλευσης όπως για παράδειγμα οι πολυφαινόλες, συμπεριλαμβανομένης και της τανίνης που βρίσκεται στο τσάι, του οξαλικού οξέος που βρίσκεται στο σπανάκι, στην σοκολάτα και στο τσάι, του EDTA το οποίο είναι ένα συντηρητικό τροφίμων κλπ.
Διατροφικοί παράγοντες που βοηθούν στην απορρόφηση του σιδήρου είναι η Βιταμίνη C και το κιτρικό οξύ αλλά και υδατάνθρακες όπως η φρουκτόζη και η σορβιτόλη. Επίσης το κόκκινο κρέας με τα ψάρια και τα πουλερικά όταν καταναλώνονται ταυτόχρονα με τις φυτικές τροφές που περιέχουν σίδηρο βοηθούν στην απορρόφηση του. Άλλοι παράγοντες που συντελούν σημαντικά στην απορροφησιμότητα του σιδήρου είναι το Φυλλικό οξύ με κύρια πηγή τα σκούρα και πράσινα λαχανικά και η βιταμίνη Β12 που περιέχεται στο γιαούρτι, στο κρέας κ.λ.π.
Η μερική ανεπάρκεια σε σίδηρο προκαλεί την σιδηροπενική αναιμία και τα συμπτώματα της που είναι κυρίως η εύκολη σωματική και η πνευματική κόπωση, το χλόμιασμα, η ταχυκαρδία, η ανεξήγητη δυσκολία στην αναπνοή όταν καταβάλλεται σωματική προσπάθεια ενώ σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να μην υπάρχουν συμπτώματα.

ΚΥΡΙΕΣ ΠΗΓΕΣ ΣΙΔΗΡΟΥ

  • Το συκώτι

  • Το κόκκινο κρέας και κυρίως το μοσχάρι

  • Τα ψάρια

  • Τα πουλερικά

  • Τα Θαλασσινά

  • Οι Ξηροί καρποί

  • Τα Αποξηραμένα φρούτα (σταφίδες, βερίκοκα και δαμάσκηνα)

  • Το αυγό

  • Οι φακές

  • Τα φασόλια

  • Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο)

  • Το μαύρο ψωμί

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Η βιταμίνη C βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου και από τα διάφορα φαρμακευτικά σκευάσματα (χάπια ή διαλύματα σιδήρου).

About these ads

7 σχόλια

  1. Liakada said,

    21/09/2010 at 6:15 μμ

    Καλησπερα! Στην καταλληλοτερη στιγμη η διαιτα για τη σιδηροπενια!
    Αληθευει οτι ο μαιντανος ή το σουσαμι βοηθουν κι αυτα στην αυξηση των ποσοστων σιδηρου στο αιμα; Eπισης μια και αναφερθηκες στα διαφορα φαρμακευτικα σκευασματα … δεν ειναι σαφως πιο ευκολο να ανεβασει κανεις τον σιδηρο ή να γεμισει τις αποθηκες σιδηρου πινοντας καποιο απο αυτα σε συνδιασμο με τη διατροφη του ? Το felicine βοηθάει στην απορρόφηση του σιδήρου και στην αποθήκευσή του στον οργανισμό. ?¨

  2. Liakada said,

    21/09/2010 at 6:18 μμ

    Ενδεικνυται να τρωμε συκωτι? Δεν ειναι το οργανο του σωματος οπου καθαριζεται το αιμα του ζωου απο ολες τις ..βρωμιες ? ΣΤην Ιταλια και σε πολλες χωρες του εξωτερικου εχει απαγοερυτει να το τρωνε εδω και παρα πολλα χρονια! Σε μας γιατι δεν το συμπεριελαβαν με τα υπολοιπα απαγορευμενα εντοσθια

    • 21/09/2010 at 8:40 μμ

      Αγαπητή μου φίλη, καλή μου Λιακάδα, πρώτα απ όλα θέλω να σου ζητήσω μια πολύ μεγάλη συγνώμη που δεν επικοινωνώ πια τόσο συχνά μαζί σου. Θέλω να ξέρεις όμως πως δεν το κάνω από αδιαφορία ή κάτι άλλο αλλά γιατί από τις πολλές υποχρεώσεις δεν ξέρω πια τι να πρωτοκάνω στη ζωή μου. Νοσοκομείο το πρωί, μετά στο διαβητολογικό κέντρο για το νεανικό διαβήτη μέχρι 5 μμ, μετά άλλα τρεχάματα να δω παιδιά και ενήλικες με παχυσαρκία και άλλα διατροφικά προβλήματα, μετά τρέξιμο, λίγο blogging. Και το σαββατοκύριακο όλο και είμαι εκτός Αθήνας, όπως χθες που είχα πάει Ιωάννινα για τρέξιμο να κάνω το γύρο της λίμνης 30 χιλιόμετρα ή σε κάποιο ιατρικό συνέδριο.
      Σε κούρασα. Τώρα επί του θέματος. Το συκώτι πράγματι είναι το βιολογικό εργαστήριο του οργανισμού του ανθρώπου και των ζώων και σαν τέτοιο είναι όπως είπες πλούσιο σε φάρμακα που έχουν χορηγηθεί στο ζώο και ιδιαίτερα αντιβιοτικά. Εκτός και αν είναι το ζώο δικό σου οπότε ξέρεις τι του χορηγείς. Από την άλλη όμως είναι και η πιο πλούσια πηγή σε σίδηρο και έτσι αναγράφεται σε όλα τα επιστημονικά βιβλία. Προσωπικά σε κάποιο που έχει σιδηροπενική αναιμία δεν συστήνω να το τρώει για να την διορθώσει με τίποτα για το λόγο που προείπαμε, αλλά και γιατί έχει πάρα μα πάρα πολύ χοληστερίνη. Κανονικά έπρεπε να απαγορεύεται, άλλα απαγόρευσε το εσύ τώρα σ αυτούς που τρώνε κοκορέτσια…..χωρίς να γίνει επανάσταση. Δεν βλέπεις με το κάπνισμα τι συμβαίνει;
      Το Filicine πραγματικά βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό είναι όμως ένα βαρύ σχετικά φάρμακο και σε πολλούς δημιουργεί προβλήματα στο πεπτικό σύστημα. Στην απορρόφηση του σιδήρου βέβαια βοηθά σημαντικά και η συνύπαρξη βιταμίνης C.

  3. Liakada said,

    21/09/2010 at 9:29 μμ

    Υπαρχει καποιο σκευασμα σιδηρου που διασπαται σταδιακα ? και πιο ?

  4. Liakada said,

    22/09/2010 at 8:29 πμ

    Αγαπητε μου Χαρη, δεν χρειαζεται να απολογεισαι που εχεις πολλη δουλεια! Αλλωστε το blogging ειναι για να ξεκουραζομαστε και για να χαλαρωνουμε! Αλιμονο αν φτασει να μας αγχωνει! Τοτε ειναι για να το κλεινουμε και να αραζουμε μπροστα στο χαζοκουτι! Να εισαι καλα και χαιρομαι για το μακροσκελες σχολιο!
    Σου ευχομαι Καλο Φθινοπωρο , χωρις αγχος..και με περισσοτερη ξεκουραση και λιγο ακομα γραψιμο… Τα τελευταια σου ποστ πολυ ενδιαφεροντα! ( τα διαβασα ασχετως αν δεν σχολιαζω) !
    Φιλια!

  5. βασω said,

    20/03/2011 at 11:10 μμ

    αιματοκριτης 27,3 αιμοσφαιρινη 8,9 ερυθρα 3,69 φεριτινη 5 σιδηρος 22 τκε 31. Ποικιλοκυτταρωση, ανισοκυτταρωση, στοχοκυτταρωση, βασεοφιλη στιξη. Τ ι ειναι ολα αυτα ? Πρεπει ν’ ανησυχω?Υπ ‘οψιν οτι εχω κανει 5 καισαρικες σε εξι χρονια .Η τελευταια πριν 4 χρονια και κατι. Αν μπορουσατε να μου απααντησετε θα σας ημουν υποχρεη. Ευχαριστω.

  6. Αλίκη said,

    12/09/2012 at 7:22 μμ

    ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ.ΧΑΙΡΟΜΑΙ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ,ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ ΤΩΡΑ,ΣΙΔΗΡΟΣ 76 ΦΕΡΡΙΤΙΝΗ 14,2 ΚΑΙ ΕΝΤΟΝΗ ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗ ΣΕ ΣΗΜΕΙΟ ΝΑ ΚΟΨΩ ΤΑ ΜΑΛΛΙΑ ΚΟΝΤΑ.ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ ΜΟΥ ΣΥΣΤΗΣΕ ΤΑ FERRO SANOL DUODENAL100mg.ΣΕ ΣΥΝΔΙΑΣΜΩ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΟΥ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΑΦΕΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΣ΄Η ΟΧΙ; ΣΥΧΑΙΝΟΜΑΙ ΤΗ ΜΥΡΩΔΙΑ ΤΟΥ ΣΥΚΩΤΙΟΥ ΟΧΙ ΝΑ ΤΟ ΦΑΩ ΚΙΟΛΑΣ.ΤΙ ΚΑΝΩ Σ΄ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ;


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers

%d bloggers like this: